Czym jest audyt kompetencji?
Nasi doświadczeni Eksperci, specjalizujący się w ocenie kompetencji, zdiagnozują potencjał Twojej Organizacji, Zespołu lub Kandydata na wybrane stanowisko oraz pokażą i pomogą dostosować adekwatne działania rozwojowe.
Jakie korzyści może przynieść organizacji audyt kompetencji?
- Trafny i precyzyjny przegląd potencjału menedżerskiego,
- Dobór działań rozwojowych dokładnie trafiających w „sedno” potrzeb indywidualnych menedżerów w odniesieniu do celów organizacji,
- Szansa na wykorzystanie kompetencji pracowników, identyfikacja talentów,
- Ułatwienie w budowaniu planów sukcesji w firmie,
- Uniknięcie błędów personalnych w odniesieniu do rekrutacji wewnętrznej,
- Budowanie strategii rozwoju dla jednostek oraz dla całej organizacji,
- Wykorzystanie wypracowanych standardów w procesie planowania szkoleń,
- Ułatwienie w procesie podejmowania decyzji w odniesieniu do planowania redukcji zatrudnienia,
- Uwzględnianie wypracowanych standardów w ocenach okresowych.
Z jakich narzędzi korzystamy?
Assessment Center i Development Center (AC/DC) to metody oparte na obserwacji danych kompetencji pracowników na podstawie ich zachowań zaprezentowanych podczas symulacji biznesowych.
Podczas AC/DC najczęściej wykorzystujemy następujące symulacje biznesowe i narzędzia:
Gry biznesowe
Ćwiczenia, w których Uczestnicy starają się uzyskać jak największy zysk dla siebie, swojego zespołu lub reprezentowanej przez nich firmy, w warunkach rywalizacji na konkurencyjnym rynku.
Ćwiczenia symulacyjne
Symulacje trudnych rozmów z pracownikiem, klientem, przełożonym czy też przedstawicielem związków zawodowych. W ćwiczeniach symulacyjnych role dla Uczestnika oraz aktora są ściśle określone.
Ćwiczenia grupowe
Ćwiczenia z podziałem na role lub bez podziału na role, podczas których Uczestnicy muszą przedyskutować przedstawione zagadnienia i ustalić wspólny punkt widzenia. Problem może być tak zaprojektowany, aby umożliwiał współpracę lub przeciwnie - prowokował do rywalizacji.
Prezentacje
Wystąpienia na określony temat, dla konkretnej grupy słuchaczy - na przykład dla zarządu, inwestora czy klientów. Często jest to prezentacja problemu i proponowanych rozwiązań dla zagadnienia opracowywanego w ramach ćwiczenia tzw. Case Study.
Case study
Ćwiczenie, będące analizą przypadku, w którym na bazie otrzymanych informacji - dotyczących hipotetycznej sytuacji firmy lub działu - Uczestnik musi ocenić sytuację, mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia oraz inne zmienne. Zazwyczaj elementem zadania jest również przygotowanie strategii dalszego działania.
Wywiad kompetencyjny
Bazuje na kompetencjach obserwowanych w trakcie całej sesji diagnostycznej. Jest oparty na konkretnych pytaniach, dotyczących rzeczywistych doświadczeń Uczestnika. Otrzymane informacje zostają również zestawione z aktualnymi zadaniami Pracownika na danym stanowisku. Jest to także czas, kiedy możemy uzyskać informację dotyczącą realnych problemów, potrzeb i oczekiwań rozmówcy.
Fact Finding
Uczestnik otrzymuje niepełny opis sytuacji. Po zapoznaniu się z nim podejmuje próby uzyskania pozostałych danych, mając do dyspozycji ograniczoną liczbę pytań. Ćwiczenie to stanowi sprawdzian pod kątem elastyczności myślenia Uczestnika, w obliczu zmieniających się faktów.
In-basket
"Koszyk zadań" to ćwiczenie, które polega na uporządkowaniu przez Uczestnika nagromadzonych i niezałatwionych podczas jego nieobecności zadań Mogą to być np. pisma, rozporządzenia czy korespondencja - które "spłynęły" podczas jego nieobecności i nie zostały załatwione.
Testy psychometryczne
To narzędzia, które w stosunkowo krótkim czasie pozwalają uzyskać informacje o umiejętnościach, zdolnościach czy osobowości pracownika. Ze względu na kryteria formalne testów, czyli obiektywność, standaryzację, trafność, rzetelność i normalizację, konieczna jest właściwa, specjalistyczna interpretacja wyników.
Testy certyfikowane
W trakcie sesji AC/DC korzystamy także z certyfikowanych testów takich jak Belbin Team Roles®, Extended Disc®, Insights Discovery®, E-CUTE®, SHL® czy też Kotwice Kariery.
Co dalej?
Po działaniach diagnostycznych kluczowym działaniem jest tzw. integracja danych oraz ustalenie ocen końcowych. Każdy z uczestników sesji AC/DC otrzymuje indywidualny raport, zawierający pełną informację zwrotną po sesji. W raporcie zawarte są określone mocne strony każdego pracownika oraz obszary wymagające rozwoju (wraz z rekomendacjami rozwojowymi, indywidualnie dobranymi do potrzeb pracowników i organizacji).
Cała część diagnostyczna kończy się przekazaniem pełnej indywidualnej informacji zwrotnej Uczestnikom procesu oceny oraz przekazaniem dla organizacji raportu zbiorczego, z prezentacją danych i wniosków wraz z propozycją konkretnych działań rozwojowych. Działania rozwojowe mogą być realizowane w ramach pracy indywidualnej, z pomocą mentora lub coacha lub też w wyniku uczestnictwa w warsztatach i szkoleniach.
Jak wygląda przykładowy proces AC/DC?
• przygotowanie metodologii dopasowanej do problemów i wyzwań zgłoszonych przez Klienta
• wybór zadań oraz odprawa Asesorów
• ustalenie wyników i dyskusja asesorska
• ustalenie indywidualnych planów działań rozwojowych dla Uczestników
• rekomendacja działań rozwojowych dla Organizacji